VSY on mukana hankkeissa, joissa selvitetään vapaassa sivistystyön opintojen tunnustamista muissa oppilaitoksissa - tunnustamisen välineiden kehittämistä ja käyttöönottoa.
Selvitys Tunnusta ja tunnista opittu! vapaan sivistystyön opitun tunnustamisesta formaaleissa oppilaitoksissa.
Opetussuunnitelmatyö
Vuonna 2007 syntyi opetussuunnitelmamalli käsityön taiteen perusopetuksesta aikuisille - Taiteesta käsin. Lähtökohtana on ollut opitun tunnustaminen eri oppilaitoksissa ja työelämässä. Mallia edelsi keväällä 2001 käynnistynyt käsityön opitun tunnustamisen pilottihanke, jossa tavoitteena oli löytää käsityöopetuksessa sovellettaviksi sopivia opitun tunnustamisen keinoja.
Vuonna 2003 julkaistiin suositukset kansalaisopinto- ja tietoyhteiskuntavalmiuksien opintokokonaisuuksista. Näistä on myös raportoitu hyviä käytänteitä.
Yhteiseurooppalaisessa opitun tunnustamisen hankkeessa REFINE (REcognising Formal, Informal and Nonformal Education) kokeiltiin ja kehitettiin eri sektorien tarpeisiin sopiviksi eurooppalaisia opitun tunnustamisen välineitä (mm. Europass ja -CV, kieliportfolio, tietokoneajokortti) ja erilaisia kansallisia välineitä.
Pohjoismais-baltialaisen yhteishankkeen, JAVaL, puitteissa on tutkittu opitun tunnustamisen politiikkaa ja käytäntöjä vapaan sivistystyön tai kolmannella sektorilla opitun näkökulmasta hankkeen osallistujamaissa. Lähtökohtana on vapaan sivistystyön arvot.