VSY
Sijaintisi: Etusivu > Tietolaari > TEEMOJA > Opitun tunnustaminen > Käsityön opitun tunnustaminen

Käsityön opitun tunnustaminen

Käsityössä aiemmin opitun tunnustamista on kehitetty opetussuunnitelmahankkeissa. Usean vuoden kehityksen tuloksena on syntynyt opetussuunnitelmamalli, käsityön taiteen perusopetus aikuisille.

Lokakuussa 2006 julkaistu opetussuunnitelmamalli, Taiteesta käsin, noudattaa opetushallituksen valtakunnallisia visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän käsityön opetussuunnitelman perusteita. Se on siten käyttökelpoinen omaan lakiinsa perustuvan taiteen perusopetuksen toteutusta oppilaitoksissa suunniteltaessa, mutta myös yleisemmin vapaan sivistystyön käsityöopetuksen kehittämisessä, koska se antaa järjestelmällisiä välineitä paitsi opetuksen suunnitteluun myös opitun tunnistamiseen ja arviointiin.

Kehittäjäryhmä koostuu aikuisten käsityöopetuksen uranuurtajista, joiden pitkäjänteisen työn tulos on merkittävä lisäaineisto aikuisten käsityöopetuksen suunnittelun ja toteutuksen avuksi.

Opetussuunnitelmamallin suunnittelun lähtökohtina ovat olleet aikuinen vaihtuvissa elämäntilanteissaan sekä opitun tunnustaminen eri oppilaitoksissa ja työelämässä. Julkaisussa mm. kuvataan aikuisten käsityötaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opintomoduulit tavoite-, sisältö- ja arviointikriteereineen, annetaan käytännön ohjeita opetuksen järjestämiseen ja kuvataan erilaisia toteutustapoja. Julkaisuun sisältyy Sirkus Kimallus -DVD. Julkaisu on saatavana VSY:n toimistosta.


Käsityön opitun tunnustamisen pilottihanke

Viitekehyksen hankkeelle muodostivat mm. aikuisen elämään kuuluvat siirtymät eri oppilaitosmuotojen, työelämän, koulutuksen ja harrastustoiminnan välillä sekä oppilaitosten välisen korvaavuuden ja hyväksilukemisen mahdollistaminen käsityön alueella.

Hankkeen suunnittelussa oli mukana kuusi kansalais- ja työväenopistoa ja ammattikorkeakoulun ja käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen aikuiskoulutusosaston edustajia. Keskusteluja käytiin myös opetushallituksen edustajien kanssa. Tarkoituksena oli tutkia ja uudistaa aikuisten käsityön taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja jo käytössä olevia opetussuunnitelmia ja käytäntöjä erityisesti aikuisoppijan ja arvioinnin näkökulmasta.

Pilottihankkeen pohjaksi tehtiin syksyllä 2001 kartoitus käsityön opitun tunnustamisen käytänteistä kansanopistoissa ja kansalais- ja työväenopistoissa. Kyselyllä selvitettiin myös käsityön taiteen perusopetuksen toteutusta vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Kartoituksen teki KM Tiina Vainikka.

Kyselyn tuloksia:

- Opitun tunnustamisen käytänteitä käsityössä
- Käsityön taiteen perusopetus aikuisille

Siirry sivun alkuun
Share/Bookmark

 

Siirry sivun alkuun suomeksi på svenska in english VSY/SBO