Suosituksien avulla pyritään varmistamaan opintokokonaisuuksien yhdenmukaiset tavoitteet ja opintojen sisältö koulutusta järjestävissä oppilaitoksissa. Yhtenäisen suunnitelman perusteella toteutuneet opinnot voidaan tunnustaa ja hyväksilukea toisissa oppilaitoksissa. Kelpoisuus jatko-opintoihin on mahdollista todeta tai muita opintoja korvata aiemmin opitulla.
Suositukset ohjeistavat myös aiemmin opitun hyväksilukemista kyseisissä opintokokonaisuuksissa. Opintojen toteuttamisen tueksi tuotetut tuki- ja virikeaineistot sisältävät niinikään esimerkkejä ja mahdollisia välineitä aiemmin opitun tunnistamiseen ja arviointiin.
Suositus kansalaisopinnot -opintokokonaisuudesta
Kansalaisopinnot on vähintään viiden (5) opintoviikon laajuinen opintokokonaisuus. Yksi opintoviikko (ov) tarkoittaa opiskelijalta 40 tunnin työpanosta. Opinnot jakaantuvat neljään pääosioon:
-
Minä kansalaisena (1 ov),
-
Minä oppivana toimijana (2-5 ov),
-
Minä toimijana (1 ov) sekä
-
HOPS/ROPS ja Minä oppimani arvioijana (1 ov).
Opintojen osuuksien tavoitteista ja sisällöistä tarkemmin ohessa. Kansalaisopintojen toteutuksesta on koottu vuosilta 2002-2004 raporttiaineisto, josta saa hyviä esimerkkejä erilaisiin kansanopintojen järjestämismuotoihin.
>> Suositus vapaan sivistystyön kansalaisopinnoista (VSOP 2003)
>> Kansalaisopinnot -raporttiaineisto (VSOP 2005)
Suositus tietoyhteiskuntavalmiudet -opintokokonaisuudesta
Opintokokonaisuus koostuu alkuarvioinnista ja neljästä taitoalueesta:
-
Tietojen ja taitojen alkuarviointi
-
Matkalla tietoyhteiskuntaan
-
Tietotekniset käyttötaidot
-
Verkosto- ja viestintätaidot
-
Asiointi- ja kuluttajataidot
Opintokokonaisuuden laajuus määritellään opintoviikkoina. Yksi opintoviikko vastaa opiskelijan noin 40 tunnin työskentelyä. Opintokokonaisuus koostuu 4,5-6 opintoviikosta. Muiden opintojen yhteydessä tukimateriaalina käytettynä opintokokonaisuuden laajuus voi vaihdella 2-5 opintoviikkoon.
Vuosilta 2002-2004 on koottu tietoyhteiskuntaopintojen toteutusmahdollisuuksista raporttiaineistoa, josta saa hyviä esimerkkejä erilaisiin tietoyhteiskuntaopintojen järjestämismuotoihin.
>> Suositus tietoyhteiskuntavalmiudet -opintokokonaisuudesta (VSOP 2003)
>> Tietoyhteiskuntavalmiudet -raporttiaineisto (VSOP 2005)