![]() |
![]() |
![]() |
||||||||
Opetuksen suunnittelu![]() Taiteesta käsinKäsityön taiteen perusopetus aikuisille Opetussuunnitelmamalli noudattaa opetushallituksen valtakunnallisia visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän käsityön opetussuunnitelman perusteita. Se on siten käyttökelpoinen omaan lakiinsa perustuvan taiteen perusopetuksen toteutusta oppilaitoksissa suunniteltaessa, mutta myös yleisemmin vapaan sivistystyön käsityöopetuksen kehittämisessä, koska se antaa järjestelmällisiä välineitä paitsi opetuksen suunnitteluun myös opitun tunnistamiseen ja arviointiin. Kehittäjäryhmä koostuu aikuisten käsityöopetuksen uranuurtajista, joiden pitkäjänteisen työn tulos on merkittävä lisäaineisto aikuisten käsityöopetuksen suunnittelun ja toteutuksen avuksi. Opetussuunnitelmamallin suunnittelun lähtökohtina ovat olleet aikuinen vaihtuvissa elämäntilanteissaan sekä opitun tunnustaminen eri oppilaitoksissa ja työelämässä. Julkaisussa mm. kuvataan aikuisten käsityötaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opintomoduulit tavoite-, sisältö- ja arviointikriteereineen, annetaan käytännön ohjeita opetuksen järjestämiseen ja kuvataan erilaisia toteutustapoja. Julkaisuun sisältyy Sirkus Kimallus -DVD. VSY 2006
![]() Suositus vapaan sivistystyön kansalaisopinnoistaToimii pohjana kansalaisopintokokonaisuuden suunnittelulle ja toteutuksille oppilaitoksille. Sen avulla pureudutaan aktiivisen kansalaisuuden maailmaan. VSOP 2003
Active Citizenship StudiesRecommendation for a Curriculum Plan. VSOP 2005
Rekommendation för Medborgarstudier inom det fria bildningsarbetetVSOP 2003
![]() Suositus tietoyhteiskuntavalmiudet -opintokokonaisuudestaOpintokokonaisuus avaa uudenlaisen, laajan näkökulman tietoteknisten valmiuksien opettamiselle. Opintokokonaisuuden viisi toisiaan täydentävää moduulia voidaan toteuttaa kokonaisuutena tai toisistaan erillisinä opintoina. VSOP 2003.
Rekommendation för studiehelheten fördigheter för informationssamhälletVSOP 2003.
![]()
|
![]() |