![]() |
![]() |
![]() |
||
Poliittinen ohjaus ja kehittäminenOKM:n ohjausryhmän loppuraportti: Maahanmuuttajien koulutuspolut ja integrointiOKM:n ohjausryhmän loppuraportti: Maahanmuuttajien koulutuspolut ja integrointi - kipupisteet ja toimepide-esitykset II. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:5. Työryhmä esittää, että:
Vapaan sivistystyön rakenne- ja rahoitustyöryhmän muistio (2014)
Vapaan sivistystyön rakenne- ja rahoitustyöryhmän muistio. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:25
TiivistelmäOpetus- ja kulttuuriministeriö asetti 18.12.2013 työryhmän selvittämään ja tekemään ehdotuksensa vapaan sivistystyön rakenteen ja rahoitusjärjestelmän muutostarpeista sekä ehdotusten kustannusvaikutuksista. Työryhmän asettamisen taustalla oli hallituksen päätös rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta, jonka mukaan. myös vapaassa sivistystyössä toteutetaan rakenne- ja rahoitusuudistus. Tavoitteena on toiminnan laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi luoda riittävän suuret vapaan sivistystyön oppilaitokset sekä selkeyttää ja ajantasaistaa rahoituksen määräytymisperusteet. Rahoituksen tulee kannustaa opiskelumuotojen kehittämiseen. Toiminnan ennakoitavuuden parantamiseksi tulee määritellä vapaan sivistystyön toiminnan volyymille ylläpitäjäkohtaiset rahoituksen reunaehdot. Työryhmä asetti jaostot oppilaitosmuotokohtaisia selvityksiä varten. Työryhmä esittää, että
Esityksillä ei ole valtiontaloudellisia vaikutuksia lukuun ottamatta maahanmuuttajien omaehtoista kotoutumiskoulutusta koskevaa ehdotusta, joka vuoden 2014 tasossa lisäisi rahoitustarvetta 5,1 milj. euroa. Opintoseteliavustuksen käyttö (2014)Leena Saloheimo. Vapaan sivistystyön opintoseteliavustksen käyttö.
Vuosina 2010 ja 2011 myönnetyt avustukset. Raportit ja selvitykset
2014:10. OPH. Vapaan sivistystyön opintoseteliavustus on ollut käytössä vuodesta 2007. Sen tarkoituksena on ollut tukea niiden aikuiskoulutuspoliittisten tavoitteiden toteuttamista, joita vapaalle sivistystyölle on asetettu 2000- ja 2010-luvuilla. Tavoitteiden mukaisesti oppilaitokset ohjaavat koulutustarjontaansa koulutukseen vähän osallistuville väestöryhmille ja valtio tukee toimintaa myöntämällä avustuksia koulutukseen osallistuvien kurssi- tai opintomaksujen kattamiseen tai alentamiseen. Vapaan sivistystyön tilasto- ja tietopohjan kehittäminen (2011)Ennen vuotta 2010 tehtyjäParlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän mietintö; 3:2002Opetusministeriö asetti työryhmän, jonka tehtävänä oli laatia selvitys aikuiskoulutuksen kokonaisuuden toimivuudesta, arvioida aikuisväestölle soveltuvan koulutustarjonnan riittävyyttä ja vastaavuutta työelämän tarpeisiin sekä oppilaitosverkoston tarkoituksenmukaisuutta ja tehdä ehdotukset elinikäisen oppimisen periaatteelle rakentuvan aikuiskoulutuspolitiikan kehittämislinjoista sekä toteuttamisen vaatimista resursseista, rahoituksen suuntaamisesta ja rahoituspohjasta. Selvitys aikuisopiskelun taloudellisten edellytysten parantamisesta; 2003: 25Selvitysmies Pentti Arajärvi selvitti aikuisopiskelun taloudellisten edellytysten parantamista. Kehittämisehdotukset kohdistuvat opetusministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön ja työministeriön sekä vähäisesti valtiovarainministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tehtäviin. Selvitysmies esittää, että tutkintoon johtava koulutus olisi myös aikuisopiskelijalle maksutonta, ja että opintoseteli tulee vakinaistaa aikuisopiskelun rahoitusmuotona. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen koulutus- järjestelmässä; 2004:27Työryhmän tehtävänä on ollut laatia lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa suoritettavien opintojen, aiempien opintojen tai muutoin hankitun osaamisen hyväksilukemisen periaatteet ja selvittää miten muualla suoritetut opinnot tai hankittu osaaminen voidaan hyväksilukea. Työryhmä ehdottaa, että aikaisemmin hankitun osaamisen selvittämiseksi, arvioimiseksi ja tunnustamiseksi on luotava järjestelmä ja menettelytavat, jotka tarjoavat yksilöille mahdollisuuden aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamiseen riippumatta siitä, miten, milloin tai missä osaaminen on hankittu. Ammatillisen aikuiskoulutuksen järjestäjäverkon, laadun ja rahoituksen kehittäminen; 2004:39Pehmeä on kovaaVapaan sivistystyön ohjauksen uudistaminen ja uusien ohjausmuotojen käyttöönotto vuosina 2005-2008. Opetusministeriö Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma 2008-2012Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:12 Kehittämisohjelman toimeenpanosuunnitelma Tiivistelmä kehittämisohjelmastaOpetusministeriö asetti 1.2.2008 valmisteluryhmän laatimaan ehdotusta vapaan sivistystyön kehittämisohjelmaksi vuosille 2008-2012. Työssä tuli hyödyntää Koulutuksen arviointneuvoston laatimia vapaata sivistystyötä koskevia arviointeja sekä toimia yhteistyössä alan valtakunnallisten keskusjärjestöjen kanssa. Valmistelutyö perustuu valtioneuvoston joulukuussa 2007 hyväksymään Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan. Valmisteluryhmä jätti työstään 6.10.2008 väliraportin, josta järjestettiin valtakunnallinen palauteseminaari sekä pyydettiin keskeisten tahojen lausunnot. Loppuraportti sisältää 1) kuvauksen vapaan sivistystyön lainsäädännöstä, rahoituksesta, oppilaitos-rakenteesta, opetustarjonnasta, opiskelijamääristä, opetushenkilökunnasta ja tutkimustoiminnasta sekä vastaavasta toiminnasta Pohjoismaissa ja Euroopassa 2) katsauksen vapaan sivistystyön kannalta merkittävistä toimintaympäristön muutoksista, 3) yhteenvedon vapaan sivistystyön nykytilaa ja vaikuttavuutta koskevien arviointien ja tutkimusten tuloksista, 4) valmisteluryhmän näkemykset vapaan sivistystyön tilasta ja kehittämistarpeista (= kehittämisohjelma) sekä 5) suunnitelman kehittämisohjelman toimeenpanosta kaudella 2009-2012. Valmisteluryhmä esittää vapaan sivistystyön lainsäädäntöön uudistuksia. Tarkoituksena on uudistaa vapaan sivistystyön tarkoituksen ja tavoitteiden määrittelyä yhteiskunnan muutoksia ja julkisen rahoituksen piiriin kuuluvaa toimintaa vastaavaksi. Tehtävissä korostuvat jatkossa mm. globaali ajattelu ja monikulttuurisuus. Vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitämislupien asemaa vahvistetaan. Lakiin esitetään lisättäväksi myös vapaan sivistystyön oppilaitosten välistä sekä muuta yhteistyötä koskeva velvoite. Rahoitusjärjestelmän perusta olisi jatkossakin lakisääteinen laskennallinen valtionosuusjärjestelmä. Rahoitusjärjestelmää esitetään uudistettavaksi asteittain perusrahoituksesta sekä laatu- ja kehittämisrahoituksesta muodostuvaksi. Perusrahoituksen määräytymis-perusteita uudistetaan niin, että ne nykyistä paremmin pystyvät ottamaan huomioon vapaan sivistystyön tehtävien moninaisuuden sekä haastavien kohderyhmien erityiskustannukset. Laatu- ja kehittämisrahoituksella tuetaan kasvavien koulutustehtöävien hoitoa sekä koulutuksellisen tasa-arvon totetumista. Rakenteellisen kehittämisen ohjelma esitetään toteutettavaksi vuorovaikutteisena prosessina vuosina 2009-2012. Sen tavoitteena on vahvistaa vapaan sivistystyön oppilaitosten edellytyksiä vastata kasvaviin ja uudistuviin tehtäviin muuttuvassa toimintaympäristössä. Kehittämisohjelman toimeenpano alkaisi vuoden 2010 alusta lähtien ja sen valmistelu käynnistyisi kevään 2009 aikana. Valmisteluryhmä esittää, että HE vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta annettaisiin eduskunnalle syysistuntokaudella 2009. Valmisteluryhmä esittää valtion talousarvioon vuodesta 2010 lähtien lisävoimavaroja ehdotetun uuden rahoitusmallin käyttöönoton sekä ylläpitäjä- ja oppilaitosrakenteen kehittämisohjelman toimeenpanon tukemiseen.------- Vapaasta sivistystyöstä annettu laki on sekä toiminta- että rahoituslaki. Vapaan sivistystyön oppilaitoksia on tällä hetkellä 339: kansansalaisopistoja 206, kansanopistoja 88, kesäyliopistoja 20, liikunnan koulutuskeskuksia (urheiluopistoja) 14 ja opintokeskuksia 11. Vapaan sivistystyön opintoihin osallistuu vuosittain lähes miljoona henkilöä. Vuonna 2008 ilmestyneet tutkimuksen mukaan vaikutukset koetaan hyvin myönteisiksi: opiskelun katsotaan lisäävän hyvinvointia, osaamista, itseluottamusta ja yhteisöllisyyttä. Vapaan sivistystyön rahoitus valtion talousarviossa on yhteensä 181,5 milj. euroa, josta 12,5 milj. euroa on eri tyyppisia avustuksia. Rahoituksessa ei ole lakisääteistä kuntaosuutta ja opiskelijamaksuilla on tärkeä rooli kustannusten hoidossa. Vapaan sivistystyön oppilaitokset saavat vuositasolla noin 2,8 milj. euroa opintoseteliavustuksia, joilla voidaan jättää perimättä tai alentaa mm. työttömien, maahanmuuttajien, opinnollista kuntoutusta tarvitsevien ja eläkeläisten opintomaksuja. ![]()
|
![]() |