Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ammatillisesta koulutuksesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Ammatillinen koulutus vapaan
sivistystyön oppilaitoksissa
Vapaan sivistystyön oppilaitoksista ammatillista peruskoulutusta ja/tai ammatillista lisäkoulutusta järjestää tällä hetkellä 38 kansanopistoa, 11 liikunnan koulutuskeskusta (urheiluopistoa) ja kolme opintokeskusta. Niistä vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitäjistä, joilla on ammatillisen koulutuksen järjestämislupa, on yhdistys-muotoisia 29, säätiöitä 14, osakeyhtiöitä neljä (4) ja kuntaomisteisia neljä (4).
Ammatillinen koulutus on tärkeä osa näiden
vapaan sivistystyön oppilaitosten koulutustoimintaa sekä sivistyksellisesti että
niiden toimintatalouden kannalta. Näissä oppilaitoksissa vapaan sivistystyön
opetus ja ammatillinen koulutus täydentävät toisiaan. Vapaan sivistystyön
oppilaitokset ovat näin monialaisia oppimiskeskuksia, joista useilla on valtakunnallinen
koulutustehtävä. Osa koulutuksen järjestäjistä on erikoistunut aikuisten
ammatilliseen koulutukseen, osa taas keskittynyt nuorten, vasta peruskoulunsa
päättäneiden koulutukseen.
Vapaan sivistystyön oppilaitosten järjestämällä
ammatillisella koulutuksella on erityisiä tehtäviä suomalaisessa
yhteiskunnassa: ammattitaidon lisäksi myös mm. ihmisenä
kasvaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, aktiivisena ja demokraattisena
kansalaisena toimiminen ja terveyden ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen.
Järjestämisluvissa tulisi voida tunnistaa nämä oppilaitoksille
ominaiset tehtävät, jotka koskevat arvoperustaa, erilaisia kohderyhmiä ja aikuisten
oppimista sekä sisäoppilaitosmuotoisuutta. Näistä järjestämislupaan tulevista
muista oikeuksista, velvollisuuksista, ehdoista ja tehtävistä esitetään
määrättäväksi lakiesityksen §27. Tämä on perusteltua, kun säädettyä tehtävää
käytetään rahoitusperusteena.
Vapaa
Sivistystyö ry:n mielestä myös ammatillisella koulutuksella on sellaisia
yhteiskunnallisia tehtäviä, jotka tulisi tunnistaa järjestämisluvassa.
Esitetyn uudistuksen
vaikutukset koulutuksen järjestäjän asemaan
Viime hallituskaudella tehdyn toisen asteen koulutuksen
rakenteellisen uudistamisen valmistelutyön yhteydessä linjattiin opetus- ja
kulttuuriministeriössä, että vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaa
tullaan järjestäjäverkkoa muodostettaessa arvioimaan kokonaisuutena. Linjaus
vahvistettiin myös valtioneuvostossa. Hallituksen esityksen mukaan uusia
järjestämislupia ei pääsääntöisesti haettaisi, vaan opetus- ja
kulttuuriministeriö muuttaisi hakemuksetta aiemmin myönnetyt järjestämisluvat
esitetyn lain mukaisiksi ammatillisen koulutuksen järjestämisluviksi. Opetus-
ja kulttuuriministeriön tulee tässä prosessissa tarkastella koulutuksen
järjestäjän koulutustehtävän tarpeellisuuden lisäksi myös järjestäjän toimintakykyä
ja -resursseja.
Vapaa Sivistystyö ry edellyttääkin, että
koulutuksen järjestäjän toimintakykyä arvioitaessa tarkastellaan oppilaitoksen
ylläpitäjän koulutustoiminnan ja resurssien kokonaisuutta.
Tässä yhteydessä Vapaa Sivistystyö ry kiinnittää valiokunnan
huomiota myös lakiesityksen perusteluissa käsiteltyyn koulutuksen järjestäjän
oikeushenkilömuotoon. Yksityisoikeudellisina
koulutuksen järjestäjinä toimivien vapaan sivistystyön ylläpitäjien tulee voida
jatkossakin toimia monialaisina koulutuksen ylläpitäjinä ja järjestäjinä.
Esityksen perusteluissa todetaan aivan oikein, että vain ammatillisen koulutuksen järjestämislupaan perustuva yhtiöittämisvaatimus
vaikeuttaisi merkittävästi vapaan sivistystyön
järjestämisedellytyksiä.
Vapaa
sivistystyö ja ammatilliseen koulutuksen reformin toteuttaminen ja tavoitteet
Strategisen
hallitusohjelman mukaan ammatillisen koulutuksen reformissa vahvistetaan
ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä. Lisäksi huolehditaan alueellisesti kattavasta
koulutuksesta sekä tiivistetään koulutuksen ja työelämän sekä koulutuksen
järjestäjien välistä yhteistyötä. Tavoitteena on uudistaa opintopolkuja ja
oppimisympäristöjä myös yhteistyössä kolmannen sektorin, nuorisotyön ja
työpajatoiminnan kanssa. Vapaa Sivistystyö ry haluaa tässä yhteydessä korostaa
sitä, että vapaan sivistystyön oppilaitosten lakisääteiset tehtävät, niiden
koko maan kattava verkosto ja ammatilliset valmiudet tarjoavat erittäin hyviä
ja joustavia mahdollisuuksia vahvistaa ammatillisen koulutuksen reformille
asetettuja koulutuksellisia ja yhteiskunnallisia tavoitteita. Näitä
mahdollisuuksia on jo tunnistettu erityisesti maahanmuuttajien opintopolkujen
osalta, mutta niitä tulisi Vapaa Sivistystyö ry:n mielestä soveltaa joustavasti
myös muiden kohderyhmien tarpeisiin ja alueellisen koulutuksellisen tasa-arvon
varmistamiseen.
Vapaan
sivistystyön koulutuksissa on jo nyt parannettu erityisesti
aikuisopiskelijoiden opiskeluvalmiuksia ja -taitoja ja valmistettu heitä mm.
näyttötukintoihin. Hallituksen esityksen perusteluissa korostetaan aivan
oikein, että osaamistarpeiden moninaistuminen edellyttää joustavia osaamisen
hankkimistapojen ja koulutusten yhdistelyä. Moninaistuvat ja joustavat polut
opintoihin ja työelämään koskevat niin aikuisia työuraansa uudelleen suuntaavia
kuin nuoria, opintonsa keskeyttäneitä ja työelämästä syrjäytyneitä.
Vapaa Sivistystyö ry:n mielestä vapaan
sivistystyön oppilaitosten sosiaalisia- ja oppimisvalmiuksia sekä ammatillista
osaamisperustaa vahvistavat opinnot tulisi huomioida tärkeänä osana reformin
tavoitteiden toteuttamista.
Ammatillisen koulutuksen reformia valmisteltaessa sen tavoitteeksi
määriteltiin kaksi "neutraliteettia": järjestäjäneutraalius ja ikäneutraalius.
Jälkimmäinen on korvattu hallituksen esityksen perusteluissa "nuorten ja
aikuisten koulutusten raja-aitojen rikkomisella" - vapaan sivistystyön
oppilaitokset ovat lain mukaan "ikäneutraaleja", nuorten ja aikuisten
oppilaitoksia. Niille tärkeää "rajojen rikkomista" on hallituksen esityksessä
se, että siinä todetaan (§30), että koulutuksen järjestäjä voi hankkia eli
ostaa tutkinnon perusteiden mukaisia valinnaisia tutkinnon osia myös toiselta
koulutuksen järjestäjältä tai muulta julkiselta taholta taikka yksityiseltä
yhteisöltä tai säätiöltä, jotka tarjoavat tarkoituksenmukaisia koulutus- tai
muita palveluita. Vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat juuri tällaisia
esityksen tarkoittamia palvelujen tarjoajia. Koulutuksen arviointikeskus totesi
jo vuonna 2006 valmistuneessa arvioinnissa, että alueellista koulutustarjontaa
voitaisiin merkittävästi vahvistaa, jos vapaan sivistystyön oppilaitoksia
kehitettäisiin seutukunnan (yleissivistäviksi) aikuisten ja nuorten
oppimiskeskuksiksi.
Vapaa Sivistystyö ry:n mielestä
on tärkeää, että ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi esityksen mukaisesti
hankkia järjestämislupansa mukaisia tutkintojen ja koulutuksen osia ja
prosesseja sekä palveluita muilta toimijoilta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä korosti maahanmuuttajien
koulutuspolkuja ja integrointia koskevissa toimenpide-esityksissä vapaan
sivistystyön oppilaitosten kasvavaa kotouttaja-tehtävää. Työryhmä esitti myös,
että ammatilliset oppilaitokset voivat hankkia (maahanmuuttajalle) tarvittavan
opintojen aikaisen kielenopetuksen myös muulta oppilaitokselta, esimerkiksi
juuri vapaan sivistystyön oppilaitokselta.
Vapaa Sivistystyö ry näkee, että joustavat opintojärjestelyt ja -polut,
eri koulutusuudistuksissa korostuva opitun tunnistaminen ja tunnustaminen sekä
hyväksilukeminen, henkilökohtaistaminen ja elinikäisen oppimisen periaatteet ja
näihin perustuvat prosessit avaavat vapaan sivistystyön
oppilaitoksille kasvavan ja koulutusjärjestelmää täydentävän tehtävän.
Esitetty reformi ja sen säädökset aiheuttavat muutoksia ja tarkennuksia
moniin säädöksiin. Lausuntomme lopuksi haluaisimmekin kiinnittää valiokunnan
huomiota ensinnäkin vapaan sivistystyön lain x§ yhteistyövelvoitteeseen, joka
osaltaan tukee edellä lausunnossamme esitettyä vapaan sivistystyön
oppilaitosten tehtäväkuvaa.
Haluaisimme myös nostaa pohdittavaksi ja täsmennettäväksi
"omaehtoisuuden" -käsitteen eri säädöksissä: omaehtoisen ammatillisen
lisäkoulutuksen määritelmä ja sen piiriin kuuluva koulutus ollaan tässä
esityksessä siirtämässä osaksi uudistettavaa ammatillista koulutusta ja sen
rahoitusta tavalla joka ei ole vapaan sivistystyön tehtävän ja rahoituksen
kannalta ongelmaton. Kotoutumiskoulutuksessa ja kotoutumistoimenpiteissä
omaehtoisuus ulotetaan koskemaan niin vapaan sivistystyön lain mukaista
omaehtoista koulutusta kuin kaikkea koulutusjärjestelmämme (ja myös
oppivelvollisuuslain) mukaista tutkintotavoitteista valtionosuuskoulutusta.
Omaehtoisuus näyttää esityksen mukaan olevan täsmennystä vaativa käsite myös
EU:n valtiontukisääntelyn näkökulmasta.
Lopuksi kysymme, mitä oikeastaan enää tarkoitetaan "ei-tutkintoon
johtavalla koulutuksella". Koulutuksen järjestäjä ja tutkinnon antaja voi
päättää miten eri tavoin hankittu ja osoitettu osaaminen hyväksiluetaan. Tänään
emme voi tietää mitä osaamista ja opittua sisällytetään tulevaisuuden
tutkintoihin tai niiden osiin. Vuosikymmenen reformissa tulisi Vapaa
Sivistystyö ry:n mielestä luopua koulutuksen järjestämisen ja osaamisen
hankkimisen tapaan liittyvistä vanhentuneista ja raja-aitoja pystyttävistä
käsitteistä, jotka aiheuttavat epätasa-arvoa myös opiskelijoille.
Helsingissä 4.5.2017
Vapaa Sivistystyö ry - Fritt Bildningsarbete
rf