VST 11.9.2015

Opetus- ja kulttuuriministeriö Sanni Grahn-Laasonen

Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen

Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen

Vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat Suomen suurin aikuiskouluttaja. 313 oppilaitoksessa opiskelee yli miljoona suomalaista vuosittain. Valtaosa opetuksesta on omaehtoista aikuisten koulutusta. Sen lisäksi vapaan sivistystyön oppilaitokset antavat toisen asteen ammatillista perustutkintokoulutusta ja lisäkoulutusta, avoimen yliopiston sekä ikäihmisten yliopisto-opetusta, taiteen perusopetusta, yleissivistävää opetusta (perusopetus, peruskoulun 10-luokat ja lukiokoulutus), maahanmuuttajakoulutusta, nuorisotakuukoulutusta, työvoimapoliittista koulutusta, vammaiskoulutusta ja erilaista maksupalvelukoulutusta. Vapaan sivistystyön verkosto kattaa koko maan ja on sivistysvaikutuksiltaan merkittävä toimija Suomessa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön organisaatiouudistuksen yhteydessä aikuiskoulutuspolitiikan yksikkö lakkautettiin. Vapaa sivistystyö ry toivoo jäsenjärjestöineen, että aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten monipuolisen koulutuksen koordinaatio ja kehittämisen tukeminen varmistetaan ministeriössä, vaikkaaikuiskoulutuspolitiikan yksikköä ei enää olekaan.

Helsingissä 11. päivänä syyskuuta 2015

psta