Vapaan sivistystyön ajankohtaisia asioita
Opiskelu
vapaan sivistystyön oppilaitoksissa tuottaa hyviä tuloksia
Aikuisten
oppimistuloksia on mitattu kansainvälisesti PIAAC-tutkimuksessa ja
Bell-tutkimuksessa. Suomi ja Ruotsi menestyivät hyvin kansainvälisessä
aikuiskoulutustutkimus PIAAC:ssa. Yhtenä
syynä oli kyseisten maiden vahva kansansivistystraditio ja vapaan sivistystyön
oppilaitosten laaja ja monipuolinen toiminta. Samaa kertoo uusin kansainvälinen
Bell-tutkimus. Tutkimustulosten mukaan eniten hyötyä vapaan sivistystyön
opinnoista on vähiten koulutetuille henkilöille. Vapaan sivistystyön opintoja kannattaa tukea, koska niistä on
monipuolista hyötyä ihmisille, yhteisöille ja yhteiskunnalle.
Hyvien tutkimustulosten
varjoon ei voi jättää kuitenkaan sitä, että noin miljoonalla suomalaisella
aikuisella on huonot tai välttävät tietotekniset valmiudet. Yhteiskunnan
teknistyminen pakottaa kiinnittämän tähän erityistä huomiota. Vapaa sivistystyö on oiva paikka kohentaa
aikuisten tietoteknistä osaamista.
Koulutuksellinen
eriytyminen on Suomessa voimakasta ja lisääntynyt viime vuosina. Vapaa sivistystyö tarjoaa matalan kynnyksen
koulutuspolkuja kaikille suomalaisille koulutusasteeseen, sosiaaliseen asemaan
tai asuinpaikkaan katsomatta.
Perusrahoituksen turvaaminen
Vapaan
sivistystyön opinnoille on kysyntää. Joissakin koulutusmuodoissa valtionosuus
riittää vain 60 prosenttiin tunneista. Kysynnästä huolimatta valtio supistaa
oppilaitosten rahoitusta.
Valtio on
leikannut viime vuosina vapaan sivistystyön oppilaitosten rahoitusta, vieläpä
kesken lukuvuoden. Investointien tukeminen on supistettu minimiin ja
opintososiaalisen tuen korjaaminen on jäänyt tekemättä.
Indeksikorotuksen jäädyttäminen
heikentää vapaan sivistystyön perusrahoitusta ja vähentää vapaan sivistystyönä
toteutettavan koulutuksen määrää. Lisäksi niiden oppilaitosten osalta, jotka antavat
ammatillista ja lukiokoulutusta sekä taiteen perusopetusta, se vaikeuttaa
koulutustehtävän hoitamista.
Valtion päätös leikata 8,5 miljoonaa
euroa vapaan sivistystyön rahoitusta niin, että syntyy 15 miljoonan säästö
julkiseen talouteen, supistaa entisestään vapaan sivistystyön oppilaitosten
mahdollisuutta tarjota edullista ja eri väestöryhmät tavoittavaa koulutusta
maan eri osissa.
Koulutuksellinen tasa-arvo kärsii ja koulutustarjonta supistuu.
Vapaa
sivistystyö osana koulutusjärjestelmää
Vapaa sivistystyö tavoittaa noin miljoona
suomalaista vuosittain. Tästä huolimatta vapaa sivistystyö ei näy opetus- ja kulttuuriministeriön
eikä Opetushallituksen esittelykaavioissa, joissa kuvataan suomalaista
koulutusjärjestelmää. Vapaa Sivistystyö ry on huomauttanut asiasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö
valmisteli osana sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman
(SADe-ohjelma) toteutusta ja Oppijan verkkopalveluna kansallisen
opintohallinnon viitearkkitehtuurin KOHVIn. Se koskee esi-, perus-, lukio- ja
ammatillisen sekä toisen asteen aikuiskoulutuksen opintohallinnon järjestelmien
yhteen toimivuuden parantamista. Vapaan sivistystyön osalta järjestelmissä on
vain kansanopistojen tutkintotavoitteinen koulutus sekä myöhemmin
pitkäkestoinen vapaan sivistystyön koulutus.
Vapaa
Sivistystyö ry pitää tärkeänä, että vapaan sivistystyö tunnistetaan ja
tunnustetaan osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää ja että vapaan
sivistystyön koulutustarjonta kokonaisuudessaan tulee esille opetushallinnon
sähköisissä palvelujärjestelmissä.
Oppivelvollisuuden
pidentäminen
Vapaan
sivistystyön oppilaitoksista 18 kansanopistoa tarjoaa vuoden 2012 tietojen
mukaan peruskouluopetusta ja 17 kansanopistoa peruskoulun lisäopetusta
(10-luokka). Kuusi kansanopistoa järjestää lukiokoulutusta. Yli 40
kansanopistoa järjestää koulutusta maahanmuuttajille. Kansanopistot pystyvät tarjoamaan
koulutuspaikan myös erityistä pedagogista osaamista vaativille nuorten
ryhmille: esim. maahanmuuttajille, kuntoutujille, erityisopetuksen piirissä
oleville.
Kansalaisopistot
ovat osallistuneet vuosien 2012-2013 aikana nuorten maahanmuuttajien
nuorisotakuun toteuttamiseen eri puolilla maata. Useissa kansalaisopistoissa on
myös muuta vahvaa kokemusta opiskelijoiden kielitaidon osaamiskartoituksissa
sekä erityyppisten S2-kurssien järjestämisessä. Lukioissa ja
kansalaisopistoissa on monissa kunnissa samoja opettajia esimerkiksi kielissä.
Oppivelvollisuuden pidentämistä
varten ei ole perusteita eikä tarvetta luoda täysin uusia koulutusjärjestelyjä,
vaan hyödyntää olemassa olevaa toisen asteen ja vapaan sivistystyön
oppilaitosten (yli 300 kpl) koulutustarjontaa. Näin oppivelvollisuuden pidentämisessä
voitaisiin hyödyntää erilaisia, joustavia opintopolkuja, koska kaikille ei sovi
koulumuotoinen opiskelu suoraan peruskoulun jatkeeksi. Vapaan sivistystyön
oppilaitokset voivat tarjota juuri tällaisen erilaisen, yksilöllisen tavan
suorittaa oppivelvollisuuden vuoden lisäjakso peruskoulun jälkeen.
OKM:n
asetuksella 04/2013 säädetään toisen asteen ammatilliseen koulutukseen
ottamisen perusteista. Sen mukaan peruskoulun jälkeisistä valmistavista
koulutuksista ml. kansanopistojen lukuvuosi saa nyt kuusi (6) lisäpistettä.
Valmistavista koulutuksista vain vapaan sivistystyön linjoilla opiskelevat
joutuvat maksamaan opiskelijamaksuja. Näitä maksuja on voitu kansanopistoissa
kompensoida peruskoulun päättäneille, ilman koulutuspaikkaa jääneille nuorille
sekä maahanmuuttajanuorille tarkoitetulla nuorisotakuuavustuksilla. Vapaan sivistystyön oppilaitosten
edellytyksiä vastata pysyvästi koulutustakuun ja oppivelvollisuuden
pidentämisen tavoitteisiin tulisi vahvistaa. Tällaisia toimenpiteitä olisivat mm.
*
vapaan
sivistystyön rahoituksen uudistaminen niin, että peruskoulun jälkeinen
valmistava koulutus vapaan sivistystyön linjoilla sekä muu pidennetyn
oppivelvollisuuden piirissä oleva vapaan sivistystyön koulutus olisi
opiskelijoille maksutonta
*
toisen
asteen opiskelijoiden opintososiaalisten etujen parantaminen hallitusohjelman
mukaisesti
*
perusopetuksen
jälkeisen valmistavan koulutuksen lisäopetuksen sisällyttäminen varsinaiseen
yhteishakuun
*
uusien
kuntakohtaisten yhteistyömahdollisuuksien ja -mallien käyttöönotto lukioon
valmistavan opetuksen osalta eri koulutuksen järjestäjien kesken.
Nuorten
koulutustakuu
Vapaan
sivistystyön oppilaitoksista kansanopistot ja kansalaisopistot toteuttavat
tällä hetkellä nuorisotakuuseen liittyvää nuorten koulutustakuuta. OKM tukee
koulutusta 2 miljoonan euron erillismäärärahalla. Koulutus on rajattu koskemaan
vain maahanmuuttajanuoria. Lisäksi mm. kansanopistot ovat käyttäneet
opintosetelirahoitusta jatkokoulutuspaikkaa vaille jääneiden nuorten
koulutuksessa.
Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla
on valmius ottaa nykyistä suurempi vastuu nuorten yhteiskunta- ja
koulutustakuun käytännön toteuttamisesta ja vakiinnuttamisesta. Oppilaitoksissa ovat valmiina
opetusresurssit sekä opetus- ja majoitustilat. Tämä resurssi kannattaisi hyödyntää
nykyistä tehokkaammin vaikean yhteiskunnallisen ongelman ratkaisemisessa.
Korkeakoulujen
rakennemuutos ja vapaan sivistystyön tehtävä
Korkeakoulujen
rakennemuutoksen edetessä avoimen korkeakouluopetuksen alueellinen saatavuus
vähenee. Tämä vaarantaa koulutuksellisen tasa-arvon alueilla, joilla
korkeakoulut eivät toimi. Kesäyliopistot, kansanopistot sekä kansalaisopistot
ovat osa avoimen korkeakouluopetuksen koulutusjärjestelmää, jotka tulisi ottaa
mukaan aktiivisemmin korkeakoulujen kumppaneiksi, vieläpä nopealla aikataululla.
Vapaa Sivistystyö ry on esittänyt
opetus- ja kulttuuriministeriölle innovatiivista suhtautumista yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja vapaan
sivistystyön oppilaitosten välisten yhteistyömallien kehittämiseksi ja tehostamiseksi,
mitä myös toivottavasti eduskunta suosittaa.
Helsingissä
14.2.2014
Vapaa
Sivistystyö ry