VST 11.9.2013

Kirje Opetushallituksen pääjohtajalle

Pääjohtaja Aulis Pitkälä

Vapaan sivistystyön reilut 300 oppilaitosta tavoittavat vuosittain noin miljoona opiskelijaa. Opiskelijatilanne on tänäkin syksynä hyvä kaikissa oppilaitosmuodoissa.

Vapaa Sivistystyö ry toivoo, että liitto voisi tehdä yhdessä jäsenliittojen kanssa tiiviistä yhteistyötä Opetushallituksen kanssa seuraavissa aihepiireissä vapaan sivistystyön edelleen kehittämiseksi:

1. Vapaa sivistystyö kaipaa muun koulutustoiminnan tapaan jatkuvaa kehittämistä. Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma valmisteltiin ja toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla vuosina 2008 - 2012. Kehittämistyötä pitää kuitenkin jatkaa, ja Vapaa Sivistystyö ry toivoo, että Opetushallitus kehittämisvirastona ottaa vapaan sivistystyön kehittämisen painavasti omaan ohjelmaansa ja tukee omalta osaltaan vapaan sivistystyön oppilaitoksia niiden kehittämistyössä tulevina vuosina. Erityisen kehittämissuunnitelman laatiminen olisi perusteltua.

2. Vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat kehittäneet omaa arviointitoimintaansa. Siinä on kuitenkin jatkuvasti parannettavaa. Tässäkin työssä oppilaitokset tarvitsevat Opetushallituksen myötävaikutusta.

3. Suomi panostaa koulutusvientiin. Vapaa sivistystyö olisi ainutlaatuinen vientituote. Jos Suomi joutuu kilpailemaan korkea-asteen koulutusviennissä lukuisten maailman maiden kanssa, vapaassa sivistystyössä kilpailijoina voivat olla vain muut Pohjoismaat. Monissa kehittyvissä maissa vapaa sivistystyö olisi erinomainen väline kansansivistyksen tason nostamisessa ja demokratiakasvatuksessa.

4. Opetushallituksen viranhaltijat esittelevät useissa yhteyksissä suomalaista koulutusjärjestelmää. Esitetyistä kalvoista näyttää puuttuvan kokonaan miljoonan opiskelijan vapaa sivistystyö. Vapaan sivistystyön arvo ja merkitys osana suomalaista oppimisjärjestelmää tulisi tunnistaa kaikissa tilanteissa.

Helsingissä 13.8.2013

Aaro Harju, puheenjohtaja